آشنایی با بخش های بوم کسب و کار استراوالدر

آشنایی با بخش­ های بوم کسب و کار استراوالدر

یکی از ابزارهایی که در سال های اخیر برای طراحی مدل کسب و کار مورد توجه قرار گرفته ، بوم کسب و کار استراوالدر است. کارآفرین هایی که برای شروع فعالیت و طراحی مدل کسب و کار برنامه ریزی می­کنند، صاحبین کسب و کار که برای باز طراحی مدل کسب و کار و نواوری تلاش می­کنند، تحلیل­گران و دانشجوها که به دنبال شناخت هستند و مشاورین برای شناخت بهتر و حل مسئله ­های طراحی مدل، از بوم کسب و کار استراوالدر بهره می­ برند.

استراوالدر در 9 بخش که در تصویر زیر آمده است به طراحی مدل کسب و کار نگاه می­کند. ابتدا به هر بخش و جایگاه آنها می پردازیم. در بخش انتهایی نیز به فرآیندهای طراحی مدل پرداخته می­ شود. خواهیم فهمید با کمک گرفتن از این  9 بخش چگونه مدل یک کسب و کار پدید می­ آید.

بوم مدل کسب و کار استروالدر

بوم مدل کسب و کار استروالدر

بخش اول – مشتریان

افراد یا شرکت هایی که در کسب و کار خود به آنها خدمت یا محصول ارائه می­کنیم یا در آینده خواهیم کرد، تشکیل دهنده این بخش هستند. مشتری ها نقطه تمرکز طراحی هر مدلی در کسب و کار­ها هستند و فروش محصول یا خدمت به مشتریان، قلب تپنده هر سازمانی است.

برای توسعه راه­هایی که بتواند نیاز مشتریان را به شکل بهتری برطرف سازد بایستی در ابتدا تقسیم بندی مناسبی از آنان داشت. تنوع نیازمندیها، رفتارها و عکس العمل­ها و سایر مشخصه ها برای گروه بندی مشتریان مورد استفاده قرار می­گیرد.

بخش مشتریان از بوم مدل کسب و کار استروالدر

بخش مشتریان از بوم مدل کسب و کار استروالدر

بخش دوم – ارزشهای پیشنهادی

اگر برای بخشی از مشتریان، نوعی از خدمت یا محصول را ارائه کنیم که برای آنان ارزش خاصی را ایجاد نماید یا مسئله ای از آنان را به شکل ویژه حل نماید، یک ارزش پیشنهادی تبیین کرده­ ایم. ارزش پیشنهادی در یک کسب و کار باعث ارجحیت دادن شرکتی نسبت به سایرین است. ارزش­های کمی و کیفی برای مشتریان را می­توان با خلاقیت و نوآوری در خدمت یا محصول، توسعه و ارتقای عملکردها، محصولاتی منطبق با سفارشات، ارزش برند و غیره ایجاد نمود و با کمک ارائه خدمت یا محصولی برگرفته از موارد ذکر شده برای مشتری خلق ارزش نمود.

 

بخش سوم – کانال ها

نحوه ارتباط و دسترسی به مشتریان هدف، برای ارائه ارزش های پیشنهادی بیانگر کانال ها می­باشد. کانالهای فروش، ارتباطات، توزیع و غیره، روش تماس شرکت­ها با مشتری هستند و می­توانند تاثیر قابل توجهی در حس مشتری داشته باشند. آگاهی، ارزیابی، خرید، تحویل و پس از فروش فازهای کانال ها در هر کسب و کار می باشند که هر کانال می تواند همه یا برخی از آنها را در برگیرد.

بخش 2 و 3 و 4 از بوم مدل کسب و کار استروالدر

بخش 2 و 3 و 4 از بوم مدل کسب و کار استروالدر

بخش چهارم – ارتباط با مشتری

از ارتباط حضوری تا خدمات پس از فروش اتوماتیک بیانگر مواردی است که هر کسب و کار ی با مشتریان یا بخش هایی از آنان ارتباط برقرار می کند. این روابط بایستی شفاف، مشخص و هدفمند با بخش های مختلف مشتریان باشد. از اهداف و پیش برنده های ارتباط با مشتری می توان به جذب، حفظ و نگهداشت، بهبود فروش اشاره کرد.

 

بخش پنجم – جریان های درآمدی کسب و کار

درآمد شرکت از بخش های مختلف مشتریان تبیین کننده جریان های درآمدی شرکت می باشد. مشتریان و جریان های درآمدی قلب تپنده هر کسب و کار ی هستند. نوع اول آن درآمد ایجاد شده از تنها خرید مشتری است و نوع دوم درآمد تکرار شونده است که حاکی از خریدهای مستمر مشتریان، ناشی از ارزشهای پیشنهادی شرکت یا خدمات پس از فروش مورد نیاز مشتری است.

روش­های مختلفی برای بوجود آمدن جریان های درآمدی شناخته می­شود که شامل:

فروش دارایی: زمانی که حق مالکیت محصولی فیزیکی فروخته می­شود.

حق استفاده: استفاده از یک خدمت ویژه و پرداخت برای بهره گیری از آن را شامل می­شود.

حق عضویت: فروش حق استمرار استفاده از خدمات را نشان می­دهد.

قرض، اجاره و لیزینگ: زمانیکه یک دارایی برای استفاده موقتی انحصارا در اختیار کسی قرار گیرد را گویند. در این روش مدت و مبلغ پراختی مشخص می­باشد.

اعطا حق امتیاز: استفاده از حقوق مالکیت معنوی توسط مشتری که به دنبال پرداخت حق امتیاز از طرف آن انجام می­شود.

دستمزد کارگزاری: ناشی از واسطه گری میان ذینفعان ایجاد می­شود.

تبلیغ: تبلیغ برای محصولات یا خدمات یک برند مشخص و پرداخت کارمزد برای آن را نشان می­دهد.

قیمت گذاری هر کدام از جریان های درآمدی می تواند از تنوع و در نتیجه درآمدهای متفاوتی بهره مند شود.در کسب و کار ها استفاده از روش های پویا یا مقطوع بخشی از آنهاست.

 

بخش ششم – منابع کلیدی

عملکرد درست و بی نقص هر مدل کسب و کار نیاز به دارایی­های مهمی دارد که منابع کلیدی نامیده می­شود. منابع کلیدی امکان طراحی و ایجاد و ارائه ارزش پیشنهادی را به شرکت ها می دهد؛ آنها فیزیکی، معنوی، انسانی یا مالی می باشند. منابع کلیدی می توانند متعلق به شرکت یا توسط آن اجاره شده باشند یا شریک های کلیدی آن را تامین نماید.

بخش 5 و 6 و 7 و 8 از بوم مدل کسب و کار استروالدر

بخش 5 و 6 و 7 و 8 از بوم مدل کسب و کار استروالدر

بخش هفتم – فعالیت های کلیدی کسب و کار

اصلی ترین فعالیت ها و اقداماتی که برای عملکرد درست مدل کسب و کار لازم است را شامل می شود . برای هر مدل کسب و کار تعدادی از فعالیت های کلیدی در نظر گرفته می شود. برای مثال می توان به حل مسائل یا تولید آن اشاره کرد.

 

بخش هشتم – مشارکت کنندگان کلیدی

تامین کنندگان، شرکا، ذینفعان با اهمیتی هستند که در عملکرد درست مدل کسب و کار موثراند ؛ مشارکت­های کلیدی مجموعه ­ای به هم پیوسته از آنان را شامل می شود. شرکت ها با اهداف متفاوتی اقدام به مشارکت و انتخاب شریک می­کنند که در ادامه با 4 نوع آن آشنا می شویم:

شرکت هایی که رقیب نیستند با یکدیگر ائتلاف استراتژیک نمایند.

با رقبا در بخشی از فعالیت ها همکاری داشته باشند

جهت راه اندازی کسب و کارهای جدید سرمایه گذاری مشترک نمایند

جهت کسب اطمینان از تامین مواد اولیه و موارد لازم رابطه تامین کننده-خریدار ایجاد نمایند

 

بخش نهم – ساختار هزینه

همه هزینه ها در بخش های مختلف مدل کسب و کار، ساختار هزینه را بوجود می آورند . کاهش هزینه ­ها که از اولویت­های طراحی مدل کسب و کار  استراوالدر است از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. در ساختار هزینه به این موارد توجه می­شود:

هزینه­ های ثابت

هزینه­ های متغیر

صرفه اقتصادی بوجود آمده از مقیاس

صرفه اقتصادی بوجود آمده از محدوده

بوم مدل کسب و کار استروالدر

 

پیشنهاد می شود برای مطالعه بیشتر پیرامون بوم کسب و کار استراوالدر به سایت www.strategyzer.com  مراجعه کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *