مدیریت و بازاریابی استراتژی شبکه فروش چیست؟ (بخش اول)

توسعه بازاریابی و شبکه فروش و استراتژی شبکه فروش برای رسیدن به موفقیت و افزایش سود دهی،چالش های زیادی را به همراه خواهد داشت که مدیران یک مجموعه باید برای افزایش همکاری و به اشتراک گذاشتن اهداف کلی شبکه فروش تلاش کنند.

مدیریت و بازاریابی استراتژی شبکه فروش چیست؟

اصلی ترین و مهم ترین هدفی که انواع شبکه فروش برای رسیدن به آن تلاش می کنند،داشتن فروش بالا است.

مسئله ای که به خوبی روشن است آن است که رسیدن به مهمترین هدف یعنی همان فروش بالا برای سازمان هایی کوچک باشبکه ی فروشی محدودتر،ممکن بسیار ساده وقابل دسترس تر از سازمان های بزرگ با انشعابات مختلف باشد.

پس به نظر شما چگونه ممکن است که سازمان ها و سیستم های گسترده تر نیز به موفقیت و سوددهی بالا برسند؟

اولین نکته ای که باید در چنین شرایطی آن را در نظر گرفت استفاده از استراتژی شبکه فروش با رویکردی فراگیرنده است.

یک استراتژی چند کاناله موفقیت آمیز ، تیم های بازاریابی ، توزیع و مالی را درگیر می کند،همچنین ممکن است مدت زمان مساوی باید برای مدیریت تیم های فروش مستقیم و غیرمستقیم صرف شود.

در نهایت می توان گفت که استفاده از چندین روش هایی میتواند در بلند مدت باعث افزایش سوددهی شود اما تنها شرط مورد نیاز برای چنین دستاوردی آن است که کسی که مدیریت شبکه فروش را بر عهده گرفته است با هدف نهایی فروش بیشتر ، مدیران باید درک کاملی از بازاریابی کانال فروش و مؤلفه های مختلف آن داشته باشند.

 

مدیریت و بازاریابی استراتژی شبکه فروش

 

مسئولیت های شبکه بازاریابی فروش

همانطور که متوجه شدید تنها تمرکز برای سود دهی بالا در کوتاه مدت برای رسیدن شبکه ی فروش به موفقیت به خصوص در نوع گسترده ی آن موثر نخواهد بود و باید مدیریت و نظارت یک فرد متخصص برای استراتژی شبکه فروش وجود داشته باشد.

یکی از مهمترین،مسئولیت های شبکه بازاریابی فروش آن است که موثرترین و بهترین راه را برای استفاده از منابع بازاریابی و فروش با هدف افزایش همکاری افراد عضو و به حداقل رساندن درگیری ها و مشکلات داخلی است.

بنابراین به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت که برای ان که انواع شبکه ی فروش به موفقیت هرچه بیشتر نزدیک شود،لازم است تا علاوه بر داشتن یک مدیریت و برنامه راهبردی برای شبکه فروش،وحدت و اتحاد ناگسستنی در میان همه یتیم های خارجی و داخلی شبکه فروش وجود داشته باشد.

 

نقش بازاریابی و توزیع در شبکه فروش

حال نوبت آن است که بدانیم بازاریابی چیست و چه نقش مهمی را در استراتژی شبکه فروش ایفا میکند؟

برای پاسخ به این سوال می توان گفت که نقش بازاریابی در شبکه فروش به گونه ای است که با ایجاد آگاهی برای یک محصول و کمک به آماده سازی مشتری بالقوه برای تعامل با یک عضو تیم فروش ، از تیم فروش پشتیبانی می کند.

استراتژی که در بازاریابی  با هدف فروش بیشتر به کار گرفته می شود،افزایش اطلاعات و آگاهی مردم سطح جامعه از محصولات و کالاهای یک شبکه فروش است.

مهم ترین موضوعی که در روش های مختلف بازاریابی مطرح می شود،داشتن پشتکار و عدم ناامیدی است.بهرحال این وضع طبیعی است هنگامی که مجموعه و یک شبکه ی فروش آغاز به فعالیت و بازاریابی میکند،قبل از آنان نیز مجموعه های مختلفی دیگری محصولاتشان را بیشتر به مردم معرفی کرده اند و آگاهی مردم از وجود چنین محصولاتی بیشتر است اما استراتژی انواع شبکه های فروش جدیدی که آغاز به کار می کنند باید بی وقفه و مداوم باشد تا به نتیجه ی دلخواه برسند و در آغاز فعالیت بازاریابی ناامید نشوند.

همبستگی اعضای شبکه فروش و بازاریابی

 

همبستگی اعضای شبکه فروش و بازاریابی

در طول تاریخ و در زمان های گذشته مشاهده شده است که هنگامی که مجموعه های مختلف بی شبکه فروش و بازاریابی تمایز و فرق می گذاشتند،سطح اختلافات و درگیری های اعضای این دو مجموعه نیز به طور ناخودآگاه افزایش می یافت.

ریشه ی این اختلاف بیشتر از زمانی آغاز میشود که سطح سود کاهش می یابد زیرا در این زمان اعضای مجموعه ی بازاریابی مدعی می شوند که کارمندان بخش فروش نباید مشتریانی که به آنان برای خرید مراجعه می کنند را از دست دهند تا فعالیت بازاریابان به مشکل نخورد و از طرف دیگر فعالان بخش فروش این استدلال را دارند که دادن اطلاعات غلط بازاریابان به مشتریان در رابطه با محصولات باعث کاهش سطح فروش میشود.

این اختلافات باعث میشوند تا استراتژی شبکه  فروش با مشکل روبرو شود و در روند فروش محصولات سیری نزولی داشته باشد و در ظاهر ناکارآمد به نظر بیاید.

در چنین شرایطی بهترین راه حل آن است که سطح همکاری همه ی اعضای شبکه فروش تا حدی بالا برود که هیچ مسئله ای نتواند همکاری آنان را تضعیف کند و تمام اعضای شبکه و بازاریابان تعهدات خود را به نحو احسن به انجام برسانند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *