مدیریت و بازاریابی استراتژی شبکه فروش چیست؟ (بخش دوم)

توسعه بازاریابی و شبکه فروش و استراتژی شبکه فروش برای رسیدن به موفقیت و افزایش سود دهی، چالش های زیادی را به همراه خواهد داشت که مدیران یک مجموعه باید برای افزایش همکاری و به اشتراک گذاشتن اهداف کلی شبکه فروش تلاش کنند.

در بخش اول از این مطلب در خصوص تعریف مدیریت و بازاریابی استراتژی شبکه فروش و مسئولیت ها و نقش شبکه فروش و همبستگی اعضای شبکه فروش و بازاریابی صحبت شد. حال به ادامه این مطلب می پردازیم:

فروش مستقیم ، فروش غیر مستقیم و درگیری شبکه فروش 

به طور کلی می توان گفت که در استراتژی شبکه فروش در بیشتر مواقع با دو نوع مختلف از فروش روبرو میشویم:

  1. فروش مستقیم به فروشهایی گفته می شود که توسط کارمندان فروش در شرکت انجام می شود.
  2. فروش غیر مستقیم مواردی است که توسط شرکای شخص ثالث انجام می شود. بازاریابی کانال فروش باید از فروش مستقیم و غیرمستقیم پشتیبانی کند.

درست است که در ظاهر ممکن است این دو نوع از فروش در یک شبکه ممکن است به گونه ای در نظر بیاید که در ظاهر تفاوت های بسیار زیادی در میان آنان مشاهده شود اما در اصل هر دو نوع جزیی از شبکه فروش میباشند با یک هدف مشترک که هان فروش بیشتر و سود بالا است، تلاش میکنند.

اعضای هر دو گروه باید شرایط یکدیگر را درک کنند و در روند فروش به یکدیگر کمک کنند و در جهت جذب مشتریان بیشتر قدم بردارند.

فروش مستقیم ، فروش غیر مستقیم و درگیری شبکه فروش

 

مدیران کانال فروش و تلاش برای  کاهش درگیری میان اعضا

با استفاده از چندین کانال فروش ، مشتریان اصولا ممکن است برای مشتریان نیز چند طریق مختلف برای خرید کالا ایجاد شود که عموما از طریق خرید مستقیم از شرکت یا از طریق عمده فروش یا در سطح خرده فروشی است.

در چنین شرایطی، شرکت ها باید به دنبال توسعه انواع شبکه فروش باشد تا به مشتریان دسترسی بیشتری داشته باشند و در نهایت بتوانند به هدفشان که همان فروش بیشتر و سود بالاست نزدیک شوند.

متقابلا این انتخاب مسئله ای ساده نیست و همزمان با آن ممکن است برخی از مشکلات و پیامد های خاصی را نیز به همراه داشته باشد.یکی از بارزترین پیامد های گسترش شبکه  فروش، افزایش پتانسیل درگیری است.

نمیتوان این موضوع را انکار کرد که با افزایش و گسترش اعضای تیم های خارجی و داخلی،سطح اختلافات نیز افزایش می یابد و بیشتر آنان به دنبال راهی خواهند بود که خودشان به صورت فردی بیشتر مشتریان را جذب کنند تا سطح سود  و درآمد آنان افزایش یابد.

در چنین شرایطی استراتژِی کل مجموعه باید به گونه ای اعمال شود که با انتخاب مدیران لایق و کار امدی که از سطح تخصص و اطلاعات بالایی برخوردار میباشند،دیگر اعضای گروه را متوجه هدف کلی مجموعه کرد و به آنان تفهیم کرد که هدف کلی مجموعه نسبت به اهداف فردی افراد در جایگاه بالاتری قرار دارد و موفقیت کل مجموعه منجر به موفقیت تمامی اعضا می شود، پس چه بهتر است که همه برای هدفی مشترک تلاش کنند و مدیران مجموعه بر چگونگی انجام وظایف اعضا نظارت داشته باشند.

راه حلی برای افزایش همکاری بین گروهی

 

راه حلی برای افزایش همکاری بین گروهی

برای تهیه ی یک  استراتژی شبکه ی فروش با هدف سودآوری ، ممکن است مدیران برای تعیین نسبت هزینه به درآمد کانال های مختلف نیاز به همکاری با اداره امور مالی مشاغل داشته باشند. علاوه بر آنچه مدیران باید توانایی شناسایی پرسودترین کانالها را داشته باشند، باید توانایی پیش بینی نیازهای پرسنلی را نیز در خود تقویت کنند و اطمینان حاصل کنند که یک تیم در حال رشد فروش در محدوده سودآوری شرکت باقی خواهد ماند.

نحوه مدیریت بازاریابی شبکه فروش به طور موثر

 

نحوه مدیریت بازاریابی شبکه فروش به طور موثر

بسیاری از مسئولیت های مدیریت کانال های فروش و بازاریابی فرصت هایی را برای بهبود مداوم فراهم می کند.

این فرصت ها کلیدهای توسعه و پایداری در یک استراتژی شبکه فروش موفق محسوب میشوند و سبب توسعه بازاریابی

 

انجام تحقیقات دقیق پیش زمینه

 

3 سوال اساسی که مدیران در هنگام شروع استراتژی شبکه جدید باید از خود بپرسند:

خریدار کیست؟

پاسخ به این سوال موارد متعددی را شامل می شود. این خریداران ممکن است مصرف کننده ، عمده فروش، خرده فروش یا دیگران باشند. به عنوان بخشی از یک مرحله تحقیق اولیه، می توان گفت که ارزیابی منظر کامل برای همه خریداران بالقوه ، درک اولیه از پتانسیل کامل یک استراتژی چند راه جدید برای افزایش قدرت بهره وری شبکه ی فروش را در اختیار مدیران قرار می دهد.

هدف از تشکیل شبکه فروش چیست؟

با شناسایی انواع استراتژی شبکه فروش، مدیران می توانند برای دستیابی به مشتری های آینده اقدام به توسعه بازاریابی کانال فروش کنند. از این طریق می توانند مراحلی متنوع از فرصت های بازاریابی را در جامعه پیاده کنند که شامل موارد زیر می باشد:

  1. نشریات تجاری
  2. نمایشگاه های تجاری
  3. تلویزیون یا رادیو
چگونه می توان به اهداف شبکه فروش رسید؟

1.با درک هزینه بالقوه دستیابی به مصرف کنندگان خاص، از جمله توسعه ، تولید و توزیع تبلیغات تلویزیونی

2.استفاده از فناوری های نوین

3.افزایش قدرت پیش بینی فروش برای پیش بینی دقیق سود آینده

4.تجزیه و تحلیل ترکیبی شبکه بازاریابی

5.تعیین اهداف،خواسته های شبکه فروش

3 سوال اساسی که مدیران در هنگام شروع استراتژی شبکه جدید باید از خود بپرسند:

 

نکته نهایی:

توسعه بازاریابی و شبکه ی فروش برای رسیدن به موفقیت و افزایش سوددهی، چالش های زیادی را به همراه خواهد داشت که مدیران یک مجموعه باید برای افزایش همکاری و به اشتراک گذاشتن اهداف کلی شبکه فروش تلاش کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *